Gezond ontbijten met yoghurt is zó easy en bovendien valt een ontbijt met yoghurt bij de meeste kinderen goed in de smaak. Daarom 10 tips voor een gezond ontbijt met yoghurt!

Bordje leeg garantie

Stress aan de ontbijttafel is met deze gezonde ontbijtjes met yoghurt voorbij. Zet de vraag: ‘Wil je even dooreten, we moeten zo gaan’ uit je hoofd en omarm de blije gezichten, de lege kommetjes van je kids en het relaxte begin van je dag. Zin een gezellige sfeer aan de ontbijttafel? Doe je voordeel met deze 10 tips voor een gezond ontbijt met yoghurt. De tips zijn kidsproof!

Ontbijten met yoghurt

Yoghurt is bij velen favoriet als ontbijt. Waarom ontbijten met yoghurt?

  1. Het is makkelijk (lees: snel) te maken en op te eten
  2. Je kunt eindeloos vari√ęren
  3. Het is gezond!

Welke yoghurt gebruik je?

Je kunt natuurlijk eindeloos vari√ęren met soorten yoghurt. Kies voor je Griekse yoghurt, geiten yoghurt, volle yoghurt, halfvolle yoghurt of magere yoghurt? De ontbijtjes met yoghurt die ik maak, maak ik van:

  1. Geiten yoghurt
  2. Griekse yoghurt
  3. Biologische volle yoghurt

Geiten yoghurt staat bij mij met stip op 1. Reden: het is veel lichter verteerbaar dan ‘gewone’ yoghurt (yoghurt gemaakt van koemelk dus). Natuurlijk heeft geitenyoghurt een heel andere smaak en is niet iedereen er dol op. Daarom gebruik ik het voor de kids altijd in de ontbijtrecepten waarin ik geitenyoghurt mix met fruit. De excentrieke smaak van de geitenyoghurt proeven ze dan echt niet :).

Griekse yoghurt is favoriet bij mijn schatjes! En daar ben ik heel blij om. Griekse yoghurt bevat namelijk veel eiwitten en probiotica. Probiotica is de levende bacterie die de spijsvertering verbetert.

Biologische volle yoghurt verteert veel lastiger dan geiten yoghurt en Griekse yoghurt. Daarom staat hij op de laatste plaats. Kies je voor yoghurt gemaakt van koemelk, kies dan voor de biologische volle variant. Die is het minst bewerkt.

Lees waarom ik liever niet kies voor yoghurt van koemelk.

Kleur het op

Kinderen zijn dol op kleuren. Kleuren trekken aan, nodigen uit en vrolijken op. Dat zijn 3 redenen om kleuren te gebruiken in je yoghurt ontbijt. Hoe? Fruit! Met fruit geef je kleur aan het witte ontbijtje.

10x gezond ontbijten met yoghurt

Genoeg info, aan de slag. Daarom 10 keer inspiratie voor gezonde ontbijtjes die je in handomdraai maakt. Easy does it. Deze ontbijtjes zijn voldoende voor 2 volwassenen en 2 kinderen.

 

Ontbijt yoghurt roze yoghurt maken1. Roze yoghurt

Deze variant op¬†overnight oats is hier een daverend succes. Praktisch: je maakt dit ‘s avonds al klaar. Handig dus voor een ochtend met wat minder tijd. Zo maak je het:

  1. Zorg dat een pak zomerfruit uit de diepvries is ontdooid en doe dit in je mixer
  2. Voeg circa 150 gram havermout, 300 ml geitenyoghurt en 2 el lijnzaad toe
  3. Mix dit goed door elkaar
  4. Schenk het in een leuke kom, dek af en zet het in de koelkast
  5. Terwijl jij slaapt, trekt het vocht van de  yoghurt en het fruit in de havermout. De volgende ochtend hoef je de inhoud alleen nog maar in de schaaltjes te doen. Je kunt als topping eventueel wat geraspte kokos gebruiken.

2. Bananenshake

Wil je een keer wat lichter ontbijten? Maak dan deze shake. Je hebt slechts 3 ingredi√ęnten nodig: bananen, geitenyoghurt en vanillepoeder. Je maakt het zo:

1. Doe 3 grote bananen, 500 ml geitenyoghurt en 2 tl vanillepoeder in de mixer
2. Mix de ingredi√ęnten tot een glad geheel
3. Verdeel de shake over 4 glazen, serveer de shake met een vrolijke rietje en slurpen maar!

3. Griekse yoghurt met mango 

Mango is heerlijk in combinatie met Griekse yoghurt! Je hoeft hiervoor geen mango op de fruitschaal te hebben liggen. Aan een pakje mangostukjes uit het vriesvak heb je precies genoeg voor dit recept. Zorg ervoor dat de mango ontdooid is als je dit recept wilt maken:

1. Doe de ontdooide mango stukjes in je mixer en mix het tot een glad geheel
2. Schep de Griekse yoghurt in de 4 schaaltjes
3. Verdeel de mangopuree over de 4 schaaltjes
4. Schep in elk schaaltje een lepel lijnzaad
5. Gebruik als topping wat nootjes. Cashewnoten en walnoten bijvoorbeeld

4. Yoghurt met homemade granola

Wat is er lekkerder dan zelf muesli of granola maken? Als je tijd hebt, is het absoluut de moeite waard. Een verloren uurtje op een zaterdag- of zondagmiddag bijvoorbeeld. Veel werk is het niet. De oven doet het meeste werk. Check hier het recept voor granola. Zo maak je yoghurt met granola:

1. Kies een yoghurt waar jullie zin in hebben: Griekse, geitenyoghurt of volle biologische yoghurt en schep dit in de schaaltjes
2. Schep een aantal eetlepels granola over de yoghurt en smullen maar!

Onbijt Griekse yoghurt blauwe bessen5. Griekse yoghurt met blauwe bessen

Favoriet bij Sofie: blauwe bessen in combinatie met die heerlijke dikke Griekse yoghurt. Zo maak je het:

1. Schep Griekse yoghurt in de bakjes.
2. Strooi wat lijnzaad over de Griekse yoghurt
3. Verdeel een flinke hand noten over de bakjes. Je kunt de noten ook fijn malen tot meel en dat erover heen strooien
4. Verdeel de inhoud van een bakje blauwe bessen over de schaaltjes
5. Versier tot slot de bakjes met wat geraspte koks en enjoy!

6.Paarse yoghurt

De roze yoghurt bij punt 1 kun je natuurlijk in veel meer kleuren maken. Handig want zo heb je verschillende ontbijtjes die je ‘s avonds al kunt voorbereiden. Zo maak je het:

1. Volg het recept bij punt 1 en gebruik in plaats van zomerfruit blauwe bessen uit de vriezer.

7. Yoghurt met gemixte noten

Of je voor dit ontbijtrecept volle yoghurt, geiten yoghurt of Griekse yoghurt gebruikt, het is up to you. Zo maak je het:

1. Verdeel de yoghurt over de schaaltjes
2. Doe 2 handen ongezouten en ongebrande noten samen met 4 el lijnzaad in de mixer. Maal het fijn en verdeel de inhoud over de 4 schaaltjes
3. Snijd een banaan in dunne plakjes en verdeel de plakjes over de vier schaaltjes
4. Garneer met wat honing

8. Slurpontbijt

Kinderen zijn dol op rietjes en slurpen. Met dit ontbijtje zit je daarom helemaal goed! Zo maak je het:

1. Pers 8 sinaasappels uit en giet het sap in de mixer
2. Voeg 600 ml geitenyoghurt of biologische volle yoghurt, 4 el lijnzaad en 100 gram havermout toe
3. Zin in extra fruit? 3 perzikken doen het heerlijk in dit recept. Zijn ze niet in het seizoen? Kies dan voor 2 bananen of een half pakje mangostukjes uit de diepvries.
4. Mix alles tot een glad geheel, verdeel de shake over 4 glazen, serveer met rietjes en slurpen maar :)

9. Warm appelkruimelontbijt met havermout en Griekse yoghurt

Dit ontbijt is ideaal voor de weekenden. Terwijl het in de oven staat, kunnen jij en je schatjes samen op de bank kruipen voor een heerlijk voorleesverhaal, een spelletje of die televisieserie die je kids zo leuk vinden. Hoe maak je het?

1. Maak het warm appelkruimelontbijt
2. Serveer het appelkruimelontbijt met een flinke klodder Griekse yoghurt, strooi wat kaneel over de yoghurt en… aanvallen!

10. Griekse yoghurt met warme abrikozen

Ook dit ontbijt is perfect bij wat meer tijd. De zoete warme abrikozen maken dit ontbijt tot een kidsfavorite. Zo maak je het:

1. Wel 500 gram abrikozen een nacht van te voren in lauw water
2. Meng Griekse yoghurt met de rasp van een citroen en 3 eetlepels honing
2. Pers de citroen uit en verwarm dit samen met de abrikozen en het water in een pan
3. Breng het kort aan de kook
4. Schep het Griekse-yoghurt-citroen-honing-mengsel in 4 leuke schaaltjes
5. Schep de warme abrikozen op het yoghurtmengsel

Genoeg inspiratie voor een gezond ontbijt met yoghurt. Ik ben natuurlijk heel benieuwd welke bij jouw kids in de smaak vallen. Zin in meer healthy inspiratie? Check ook 7 x gezond drinken.