Afvallen na je zwangerschap, bij sommige jonge moeders lijkt het automatisch te gaan. Bij velen is weer in shape komen na de bevalling, veel lastiger. Daarom voor alle jonge moeders die na hun zwangerschap willen afvallen, dit blog. Ik vroeg orthomoleculair therapeut Laurens Helmstäter naar achtergrondinformatie én 6 tips voor gezond afvallen na je zwangerschap.

Gezond eten en afvallen

‘Het kan stressvol zijn om voor een pasgeborene te zorgen, je aan te passen aan nieuwe routines en te herstellen van de bevalling. Het is echter belangrijk om na de bevalling terug te keren naar een gezond gewicht. Niet alleen voor het behoud van je gezondheid, maar ook als je van plan bent om in de toekomst weer zwanger te worden. Ook is het belangrijk om het afvallen niet te overhaasten. Je lichaam heeft immers al zijn energie nodig om te ontzwangeren’, vertelt Laurens.  In dit artikel geeft hij 6 tips die speciaal bedoeld zijn om op een verantwoorde en gezonde manier af te vallen na de zwangerschap.

Waar komen die zwangerschapskilo’s vandaan?

‘Vrouwen met een gezond gewicht komen tijdens de zwangerschap tussen de 11,5 en 16 kilogram aan. Deze gewichtstoename bestaat uit de baby, placenta, vruchtwater, borstweefsel, meer bloed, vergroting van de uterus en extra vetopslag. Het extra vet fungeert als een energiereserve voor de geboorte en borstvoeding’, legt Laurens uit.

Gevolgen te veel aankomen zwangerschap

Bijna de helft van de vrouwen komt tijdens de zwangerschap meer dan die 16 kilo aan. Dit heeft een aantal consequenties zoals:

  • Verhoogd risico op overgewicht
  • Verhoogd risico op diabetes
  • Verhoogd risico op hart- en vaatziekten
  • Meer kans op complicaties bij latere zwangerschappen

Afvallen na bevalling

Het goede nieuws voor als je snel wilt afvallen na de zwangerschap, is dat er al een hoop kilo’s verdwijnen zonder dat je daar iets voor hoeft te doen. Je verliest hoe dan ook deze kilo’s:

  • Baby, vruchtwater en placenta
    Deze 3 dingen bij elkaar wegen ongeveer 5 kilo en zijn direct na de bevalling zo goed als uit het lijf.
  • Vocht
    Het extra vocht dat je hebt opgebouwd in de zwangerschap is ongeveer 2 tot 3 kilo en verdwijnt in een paar dagen na de bevalling.
  • Krimping baarmoeder
    Vervolgens krimpt de baarmoeder wat zorgt voor een gewichtsverlies van een halve kilo. Dit gebeurt 2 tot 6 dagen na de bevalling.
  • Extra bloed
    Dan is er ook nog extra bloed aangemaakt tijdens de zwangerschap van één liter (staat gelijk aan 1 kilo), wat binnen 6 weken is verdwenen.

Bij elkaar is dit ongeveer 9 kilo. Dat betekent dat er nog zo’n 2,5 tot 7 kilo aan vet is opgeslagen. Dit vet is onder andere bedoeld voor een gezonde productie van moedermelk. Wil je deze laatste kilo’s na je bevalling afvallen. Hieronder lees je de 6 tips van Laurens.

6 Tips om gezond af te vallen na de zwangerschap

Tip #1: Ga niet crashdiëten

‘Vetten hebben meerdere functies. Eén daarvan is het lichaam voorzien van energie. Een andere functie is het opslaan van gifstoffen die de lever (nog) niet heeft kunnen verwerken. Bij een crashdieet worden je vetreserves in een hoog tempo verbrand, wat als gevolg heeft dat er veel gifstoffen vrijkomen in het bloed en uiteindelijk ook in de borstvoeding. Dit is iets wat je zoveel mogelijk wilt beperken. Eet daarom niet minder dan 300 kilocalorieën per dag van je totale calorieënverbruik (gemiddeld 2000 kilocalorieën per dag), zodat het verbranden van vet niet te snel gaat.’

Tip #2: Eet gezonde vetten

afvallen borstvoeding‘Moedermelk bestaat uit relatief veel gezonde vetten. Met name uit DHA en AA vetzuren. Deze vetten dragen bij aan een gezonde hersenontwikkeling. Het is daarom belangrijk om tijdens de borstvoedingsperiode relatief veel voedingsmiddelen te eten die rijk zijn aan omega 3 vetzuren. Bovendien draagt vetrijke voeding zoals vis, avocado en ‘ noten bij aan een verminderde eetlust, waardoor je totale calorie-inname makkelijker naar beneden is bij te stellen.’

Tip #3: Vermijd bewerkte voedingsmiddelen

‘Bewerkte voedingsmiddelen dragen bij aan een verminderd verzadigingsgevoel, waardoor je eerder ongemerkt te veel eet. Dit komt omdat deze voedingsmiddelen grotendeels zijn ontdaan van hun vezels. Ook bevatten bewerkte voedingsmiddelen relatief weinig gezonde voedingsstoffen. Juist in een periode waarin je aan het herstellen bent van de zwangerschap, is het belangrijk om veel voeding te eten die rijk is aan vitaminen en mineralen.’

Tip #4: Geef borstvoeding

‘Afvallen door borstvoeding? Het is aangetoond dat het geven van borstvoeding het gewichtsverlies bevordert. Dit effect wordt wel pas 6 maanden na de zwangerschap gezien. In de eerste 3 maanden kan het zelfs voorkomen dat je weer iets in gewicht toeneemt. Ook zijn er nog andere gezondheidsvoordelen van het geven van borstvoeding. De kans op diabetes, borstkanker en een postnatala depressie is kleiner. Voor de baby zijn er ook vele gezondheidsvoordelen bij het krijgen van borstvoeding. Het zal een beter immuunsysteem ontwikkelen en de kans op ziektes zoals diabetes, overgewicht en leukemie is lager. ‘

Tip #5: Beweeg

sporten na zwangerschap‘Na de bevalling hebben je bekken- en maagstreek de tijd nodig om te herstellen, vooral als je een keizersnede hebt gehad. Hoe lang je na de bevalling weer veilig kunt sporten hangt af van hoe de bevalling is gegaan en hoe fit je was voor de en tijdens de zwangerschap. Gemiddeld kun je na 6 tot 12 maanden weer intensief sporten. In de tussentijd zijn bewegingsvormen zoals wandelen en fietsen de meeste veilige manieren van bewegen. Ook kan er al snel worden gestart met krachttraining, met name voor de been-, borst- en armspieren. Het trainen van buikspieren kan je beter nog even ontzien.’

Tip #6: Wees realistisch

‘Afvallen na je zwangerschap kost tijd. Afhankelijk van hoeveel gewicht je tijdens de zwangerschap bent aangekomen, is het realistisch om te verwachten dat je in de loop van 1 of 2 jaar ongeveer 4,5 kilo vet kwijtraakt. Als je meer dan gemiddeld bent aangekomen tijdens de zwangerschap, kan het moeilijk zijn om hetzelfde gewicht te krijgen als voor de zwangerschap.’

Afvallen na zwangerschap: tip 7…

Geef borstvoeding, beweeg, eet voldoende goede vetten, laat bewerkte voeding liever staan en blijf vooral realistisch, het zijn in een notendop de tips van orthomoleculair therapeut Laurens Helmstäter toen ik hem naar tips voor gezond afvallen na je zwangerschap. Als ervaringsdeskundige, heb ik nog een waardevolle toevoeging: rust. Als jonge moeder heb je een ongelooflijk hectisch leven. Er komt veel op je af. Gun jezelf de tijd om te wennen aan je nieuwe rol, geniet van je kleine schat en geef jezelf slaap cadeau. Probeer wat extra slaap te pakken als je kleine schat ’s middags slaapt en bijvoorbeeld voor de laatste avondvoeding. Goed voor je figuur, geest en een stralende huid. Wedden dat jij straalt mama?!