CrossFit clean

Vrijdagochtend 7 uur: WOD. 25 kilo in de lucht!

Een sterke mama, mentaal ben je dat hoogstwaarschijnlijk wel. Met al die ballen die wij in de lucht houden, kan dat haast niet anders. Maar met wall balls wordt dat een stuk lastiger :). Kortom, hoe is het gesteld met je fysieke kracht? Die sixpack ja. Verstopt onder dat laagje zwangerschap-left-overs? Bij mij wel. Tijd voor verandering dacht ik ruim een half jaar geleden. Mama gaat CrossFitten. 

CrossFit

Nu hoor ik je hardop denken: ‘Wat is CrossFit? Vroeg ik mij ook af toen mijn bootcamptrainer heel enthousiast over zijn te openen CrossFitbox vertelde. Geen idee waar hij het over had. Nu, een half jaar later, kan ik je er als ervaringsdeskundige veel over vertellen. CrossFit is een combinatietraining van atletiek, uithoudingsvermogen en kracht. Hierdoor is elke training anders. Hang je de ene keer in de ringen, de volgende keer lift een je bar van de grond. Overhead natuurlijk :).

CrossFit voor iedereen

CrossFit

Verschillende gewichten in de CrossFit-box

“Help, dat kan ik toch helemaal niet?” Onzin. CrossFit is voor iedereen. Je traint namelijk helemaal naar je eigen kunnen. Stonden de cleans op het bord, dan trainde ik in beginsel alleen met een bar van 15 kilo. Een half jaar later, hang ik ook twee gewichtsschijven aan de bar. Dat is meteen de reden waarom CrossFit zo leuk blijft. Je groeit in kracht en kunnen waardoor je jezelf steeds blijft uitdagen. Lift ik nu met gemak 25 kilo, misschien is dat over een half jaar wel 30 kilo. Dat. Snap je?

Waar is CrossFit goed voor

CrossFit is intensief trainen. Wat doet het voor je lichaam? Hieronder de voordelen. CrossFit:

  1. Versterkt je spieren en kracht
  2. Vergroot jeuithoudingsvermogen
  3. Maakt je mentaal sterker
  4. Verlicht stress door de endorfine die vrijkomt
  5. Vergroot je snelheid in duursport (je hardlooptempo bijvoorbeeld)
  6. Maakt je behendiger
  7. Vergroot je algehele fitheid
  8. Je traint in groepsverband ieder op zijn eigen kracht. Saamhorigheid dus!
  9.  Is heel afwsselend. Geen WOD is hetzelfde
  10. Je lichaam wordt (steeds) strak(ker)! YEAH
  11. Het is heel efficiënt, want een mix van cardio en krachttraining
  12. Het maakt je dagelijks leven gemakkelijker: kinderen optillen, boodschappen sjouwen etc.
  13. De begeleiding is goed. Je leert technieken onder deskundige begeleiding. Fijn!
  14. Iedereen kan het
  15. Is en blijft uitdagend. Steeds een stapje verder gaan.
  16. Rugklachten? CrossFit versterkt je core, zo verdwijnen rugklachten als sneeuw voor de zon

CrossFit oefeningen

De CrossFit oefeningen zijn enorm divers. Elke dag staat er een andere WOD (workout of the day) op het bord in de box. Die start met een warming-up, het middengedeelte is een techniektraining op kracht en aansluitend de WOD. Hét moment om te knallen, jezelf keihard in het zweet te werken en te gaan tot het gaatje.

Afkortingen Crossfit

CrossFit kent veel oefeningen en afkortingen. Hieronder een selectie van veel voorkomende afkortingen plus de betekenis en toelichting.

Afkorting Crossfit Workouts Betekenis Toelichting
Bar Stang De stang waar je gewichten aan hangt
BP Benchpress Bankdrukken
BS Back Squat Met een bar met gewichten op je schouders in je nek maak je een squat
BJ Box Jumps Springen op een box
DL Deadlift De bar van de grond tot heuphoogte liften
DU Double Unders Touwtjespringen: 2x draaien en 1x springen
FS Front Squat Zelfde als BS maar dan de bar op je schouders aan de voorkant
HS Handstand Tegen de muur of vrij
HSPU Handstand Push-up In handstandpositie opdrukken
KB Kettlebell Een gewicht waarmee je traint
OH Overhead Boven je hoofd
PP Push Press Optrekken aan een stang
PU Push up Opdrukken
OHS Overhead Squat Squat met een bar boven je hoofd
T2B Toes to bar Hangend aan een stang je tenen naar de stang brengen

 

Betekenissen CrossFit termen

Naast afkortingen voor CrossFit oefeningen, worden ook veel typische CrossFit termen afgekort. Zie jij op het bord een AMRAP staan en heb je geen idee wat er wordt bedoeld? Hieronder staan de afkortingen met betekenis en toelichting op een rijtje.

Afkorting CrossFit termen Betekenis Toelichting
AFAP As fast as possible Zo snel mogelijk
AMRAP As many rounds as possible Zoveel rondes als mogelijk binnen de tijd
REPS Repetitions Herhalingen
RM Repetitions Maximum Het maximale gewicht dat je bij 1 herhaling kan tillen
RX As Prescribed Zoals voorgeschreven zonder wijzigingen
SET A Set of Repetitions Set van herhalingen
TABATA 8 Rounds 20 sec work, 10 sec rest Word vaak bij de warming-up gebruikt
WOD Workout Of The Day Workout van de dag
WU Warming-up

Waar kun je CrossFit doen

CrossFit

CrossFit-box

Trainen doe je in een CrossFit-box. Een ruimte die helemaal voor CrossFit is ingericht. CrossFit is booming. Er komen steeds meer boxen in Nederland. Tip: neem een aantal proeflessen en beoordeel niet alleen of je de sport leuk vindt, kijk ook naar de begeleiding. Een goede begeleiding is nodig om de technieken onder de knie te krijgen. Zo voorkom je blessures. Daarnaast daagt de trainer je uit om keihard te trainen.

Kosten

Is CrossFit duur?’, vraag je jezelf misschien af. Mijn ervaring: niet duurder dan een abonnement bij de sportschool. Om je een beeld te geven. Voor een onbeperkt jaarabonnement (ik kan dus zo vaak gaan als ik wil) betaal ik € 52,50 per maand.

Hoe vaak trainen

Wil je CrossFitten om af te vallen? Hoe vaak moet je dan per week trainen om resultaat te zien? Mijn ervaring is drie keer per week een uur trainen. Zo wissel je rust en inspanning mooi af. Vaker trainen kan natuurlijk ook, maar denk ook aan je rust. Vooral als je pas begint. Bouw het langzaam op. Ga je te snel en enthousiast van start, dan liggen blessures op de loer. Ga trouwens niet uit van het getal op de weegschaal. Focus je op de spiegel. Doordat je ook je spieren gaat trainen, groeien je spieren. Dit zie je terug op de weegschaal. Ondertussen verbrand je natuurlijk vet. Kijk daarom in de spiegel. Daar zie je het echte resultaat. En dat hangt natuurlijk ook af van je voeding.

CrossFit cardio

CrossFit is ook cardio. Roeien dus!

Voeding en supplementen

Nu hoor ik je denken: ‘Wat eet je dan?’. Vetten en eiwitten. Daar zijn je spieren dol op. Een gouden combinatie is avocado met ei. Of geitenyoghurt met noten. Tip: eet koolhydraten apart en eet zo natuurlijk mogelijk. Vermijd bewerkte producten. Na het sporten neem ik altijd een eiwitshake. Voeding voor mijn spieren én het vult enorm goed :). Ook gebruik ik andere supplementen. Magnesium en visolie bijvoorbeeld.

Schoenen

Ga je CrossFitten, dan kan dat de eerste keren heus op je gympen. Tip: trek niet je hardloopschoenen aan. Het trainen met gewichten heeft een nadelig effect op demping in je hardloopschoenen. Ben je om en besluit je een CrossFit-abonnement te nemen? Investeer dan in goede schoenen. Waarom CrossFit schoenen? Ze geven goede steun bij de verschillende oefeningen. De platte schoenen zijn bijvoorbeeld ideaal bij deadlifts en squats. Reden: je hakken staan goed en stevig op de grond. Tip: Reebok heeft toffe spullen en heel fijne schoenen.

CrossFit boxjumps

Box jumps (mijn favoriet!)

CrossFit voor vrouwen

Summerbody’s are made in the winter. Nu de zon steeds hoger aan de hemel staat is dit de tijd om je CrossFit-schoenen aan te trekken, je sportkleding af te stoffen en je bidon echt te gaan gebruiken waar hij voor bedoeld is. Misschien denk je bij krachttraining aan de sterkste man van de wereld. CrossFit is voor iedereen. Ook voor jou. Kom strakker in je lijf, sport je hoofd leeg, verlaag je stressniveau, til steeds makkelijker je kinderen op, versterk je core en last but not least: denk aan die bikini. Go for it girl. Of zoals Nike predikt: ‘Just do it’.