dag van de slaapIedereen heeft wel iets waar hij heel goed is. Voor de een is dat misschien tekenen, de ander verhalen vertellen en voor weer een ander slapen. Mijn moeder behoort tot die laatste categorie. Niet dat ze lui is. Alles behalve dat. Maar zoals ze zelf zegt: ‘Ik houd groots van mijn bed’. Hoe bijzonder is het dat de Internationale dag van de Slaap dit uitgerekend op haar verjaardag valt: vrijdag 17 maart. Dat kan geen toeval zijn. Alle gekheid op een stokje. We kunnen dollen over slaapkonten, maar slapen is voor veel mensen echt een issue.

Blauw licht

blauw licht Anders dan vroeger, brengen we nu (veel meer) tijd door achter een beeldscherm. Na het opstaan begint het bij het checken van de smartphone op allerlei berichtjes, op het werk zit je doorgaans zeker 7 uur achter een beeldscherm en ‘s avonds kijk je een serie op de tv, werk je nog wat op de laptop of What’s App je met vriendinnen via je telefoon. En al dat blauwe licht van die beeldschermen laat jouw geest denken dat het dag is. Ook als je rond 23.00 uur nog een appje naar je vriendinnen stuurt. De blauwe straling houd je wakker en alert. Erg? Ja! Want het is behoorlijk in strijd met het bioritme en het kan je nachtrust verstoren.

Mindfulness

In mijn mindfulnesscursus werd het onderwerp mindful slapen behandeld. De grote tip: bewaar rommel klusjes zoals afwassen, de vaat uitruimen, broodtrommels vullen, tassen voor de volgende dag klaarzetten en opruimen voor het laatste uur voordat je naar bed gaat. Prima als je ‘s avonds nog wat beeldschermtijd pakt. Om te werken bijvoorbeeld of om met je lief op te gaan in een spannende serie. Maar…. zonder je zeker een uur voordat je gaat slapen af van het beeldscherm en dus het blauwe licht. Zo krijgt de melatonine de kans om haar werk te doen.

Melatonine

Melatonine is het slaaphormoon. Het zorgt ervoor dat je jezelf slaperig voelt. Blauw licht belemmert de aanmaak van melatonine. Kortom: pak je vlak voor het slapen gaan nog wat blauw licht mee, dan heeft dat een negatief effect op je nachtrust.

Zonlicht

Zonlicht is ‘s morgens blauwer en neemt af naarmate de dag vordert. Dit ritme is niet alleen heel natuurlijk voor plant en dier, ook voor jou. Leef je met het licht, dan zal je waak- en slaapritme verbeteren en zul je veel beter slapen. Nu is het in de huidige maatschappij bijna onmogelijk om te leven met het natuurlijk ritme van het zonlicht. Toch kun je wel proberen dit als maatstaf te gebruiken. Al is het maar 1 of 2 dagen in de week. De avonden waarop ik sport (dat zijn er 2 tot 3 per week) stap ik na het sporten onder de douche, maak ik een kop een thee en kruip ik met een tijdschrift of boek in bed of in de achtertuin (dat hangt af van het seizoen). Lange tijd dacht ik dat ik die nachten beter sliep door het sporten. Volgens mij is het combinatie van beide factoren. Sporten en geen beeldschermen. Want de avonden waarop ik niet sport (en dus achter een beeldscherm zit om te bloggen of een serie te kijken) slaap ik vaak lichter.

Dag van de slaap

De dag van de slaap is in Nederland bedoeld om aandacht te vragen voor een slechte nachtrust en de gevolgen daarvan. Een behoorlijk issue in de hedendaagse maatschappij. In België daarentegen is het een echte uitslaapdag geworden. Naar het voorbeeld van mijn moeder, spreekt dat laatste mij meer aan :). Laatste tip: beperk je beeldschermtijd voor het slapen gaan. Het werkt. Echt. En voor nu: welterusten.