Koken zonder pakjes, is koken zonder onnodig veel zout en andere ‘troep’ die je eigenlijk helemaal niet nodig hebt. Koken zonder pakjes en zakjes is puur koken met verse ingrediënten, vol vitamines en mineralen die jou en je gezin voeden. Koken zonder pakjes en zakjes doe je om je kinderen te geven wat ze écht nodig hebben. Daarom vind je in dit blog 5 ‘koken-zonder-pakjes-recepten’. Natuurlijk in Voor Mama’s stijl, dus niet te moeilijk en vooral lekker praktisch en snel klaar. Want we hebben het druk genoeg. 

Koken zonder pakjes

Koken zonder pakjes en zakjes, waarom wil je dat? Om de simpele reden dat pakjes en zakjes toevoegingen bevatten die je niet nodig hebt. Pakjes en zakjes bevatten vaak:

  • onnodig veel zout
  • Gehard palmvet
  • Verborgen suikers en zoetstoffen

Daarentegen missen ze meestal:

  • Vitamines
  • Mineralen
  • Pure voeding

Goedkoper en natuurlijker

koken voor kinderen

Koken zonder pakjes is goedkoper en natuurlijker

Een andere reden waarom ik zonder pakjes en zakjes kook, is het geld. Want vaak komt er met een pakje of zakje nog van alles ij. Neem een Wereldgerecht of een pakje soep, de groenten koop je alsnog. Waarom niet alleen de groenten kopen en zelf met (verse) kruiden je gerecht op smaak brengen? Goedkoper én natuurlijk.

Koken zonder pakjes recepten

Ik hanteer de 80-20 regel. Als je 80% gezond eet, blijft er 20% over voor minder gezonde dingen. Kies je voor koken zonder pakjes en zakjes en voor koken met pure ingrediënten, dan zet je al snel een maaltijd binnen de 80%-grens op tafel. Zelf ben ik nogal van het makkelijke en het vooruit koken. Want wij moeders zijn druk genoeg. Helemaal in deze tijd van het jaar. Waarbij we van Sinterklaasinkopen en surprises knutselen door hobbelen naar de (online) winkels om kerstoutfitjes te scoren en ons suf surfen naar inspiratie voor het kerstdiner. Bij gezond koken staat gemak voorop bij mij. Vaak kook ik een extra portie, zodat we altijd iets in de vriezer hebben voor de drukke dagen. De onderstaande 5x ‘koken-zonder-pakjes-recepten’ staan hier regelmatig op het menu.

3x Soep zonder pakjes

Koken zonder pakjesIk kan het me nog enorm goed herinneren. Ik was een jaar of 12. Mijn (nu nog steeds) beste vriendinnetje smulde van de Chinese tomatensoep die mijn moeder had gemaakt. Ze vroeg het recept. Mijn moeder deelde haar recept. In de winkel verzamelde mijn vriendin de ingrediënten. In de keuken ontdekte ze dat het recept van mijn moeder gelijk was aan de tekst op de achterzijde van het pakje ‘Chinese tomatensoep’. Koken met pakjes was vroeger heel normaal. Ik vond de soep ook echt heel lekker (ik was ook niet anders gewend). Nu komt het mijn keuken niet in. Tomatensoep zonder echte tomaten, gek eigenlijk. De volgende soepen zonder pakjes met slechts alleen een bouillonblokje en volop groenten zijn hier favoriet:

Macaroni zonder pakjes

Macaroni zonder pakjes

Macaroni zonder pakjes mét groenten

Macaroni, kinderen zijn er vaak dol op. Dé reden om er flink wat groenten in te verstoppen. Hoe? Groenten grillen in de oven en vervolgens pureren tot een heerlijke pastasaus. Bordje leeg garantie noem ik dat. Check het recept voor pastasaus en maak de lekkerste macaroni zonder pakjes.

Rodekoolstamppot recept

Perfect in deze tijd van het jaar zijn stamppoten. Vol seizoensgroenten of met groenten uit het vriesvak, dus lekker betaalbaar, en zonder pakjes en zakjes. Absoluut favoriet hier is deze vegetarische rodekoolstamppot. Dit heb je nodig:

  • Biologische rodekool met appeltjes uit het vriesvak
  • Aardappels
  • Scheutje melk
  • Klontje roomboter
  • Rozijnen
  • Handje walnoten

Zo maak je het:

  1. Schil de aardappels en kook ze
  2. Verwarm ondertussen op laag vuur de rodekool
  3. Giet de aardappels af, voeg vervolgens het scheutje melk en het klontje boter toe. Stamp de aardappels tot een puree.
  4. Voeg warme rodekool met appeltjes toe aan de aardappelpuree en roer door
  5. Meng de rozijnen door de stamppot
  6. Serveer de stamppot over de borden en versier de stamppot met wat nootjes.

Laatste tip

Kook vooruit, dus maak extra grote porties en vries de leftovers is in. Handig voor drukke dagen. Zo tover je binnen een handomdraai een gezond gerecht zonder pakjes en zakjes op tafel.