Mango chiazaad ontbijtDeze mango chia pudding is het perfecte ontbijt als je weinig tijd hebt om een gezond ontbijt te maken. Ook als mango toetje doet deze pudding het goed. De mango geeft een heerlijk tropische twist aan de pudding. Je proeft de zomer!

Chiazaad gezond

Wist je dat chiazaadjes echte eiwitbommetjes zijn? Ze zijn daarmee niet alleen enorm goed voor het herstel van je spieren na een uurtje knallen in de sportschool of in de CrossFitbox, ze geven je ook een verzadigd gevoel. Perfect dus voor het begin van een drukke dag. Chiazaad is goed voor een verzadigd gevoel, meer energie en laag houden van je stressniveau. Chiazaadjes zijn een bron van antioxidanten, rijk aan vezels en bevatten onder andere calcium, ijzer, zink, fosfor en magnesium. Doordat chiazaad je zo’n verzadigd gevoel geeft, is dit ook een perfect ontbijt als je wilt afvallen.

Chia pudding kokosmelk

Een chia pudding recept maak je ruim van te voren, zodat de melk en het chiazaad mengen tot een fijne pudding. Welke melk je gebruikt, hangt af van je smaak en je overtuiging. Kies je voor plantaardige melk, geitenmelk of koemelk? Ik gebruikte amandelmelk. Om de eenvoudige reden dat ik die op voorraad had. Wil je deze mango chia pudding nóg tropischer maken? Gebruik dan kokosmelk. Geeft een heerlijk tropische smaak :).

Mango chia pudding recept

Voor 4 flinke porties gebruikte ik:

  • 250 gram stukjes mango (ontdooid)
  • 1 banaan
  • 1 sinaasappel (Geen sinaasappel in huis? Zonder sinaasappel is dit ontbijt ook heerlijk)
  • 10 el havermout
  • 10 el chiazaad
  • 500 ml amandelmelk
  • Optioneel: geraspte kokos

Chia pudding ontbijt maken

Zo maak je deze mango chia pudding:

  1. Mix alle ingrediënten, behalve de geraspte kokos, in de blender totdat alles goed gemixt is
  2. Schenk de inhoud over in een kom, dek de kom af en zet de kom tenminste 4 uur in de koelkast
  3. Na 4 uur, of de volgende ochtend :), tover je een heerlijk ontbijt uit de koelkast
  4. Verdeel de inhoud over 4 glazen of kommen en laat je kids hun ontbijt versieren met de geraspte kokos

Andere chiazaad ontbijtjes

(Nóg) geen zin in de smaak van de zomer? Probeer dit heerlijke chocolade chia ontbijtje. Een ontbijt waar de hartjes sneller van gaan kloppen. Meer behoefte aan een basis chiazaad ontbijt? Maak dan dit ontbijt met chiazaad en vul hem eventueel aan met jouw favo toppings.

 

Ontbijt yoghurt roze yoghurt maken10x gezond ontbijten met yoghurt

Meer ontbijtinspiratie? Lees dan ook zeker mijn blog 10x gezond ontbijten met yoghurt. Het is mijn best gelezen blog, bomvol inspiratie. Ik geef in dit blog het recept voor mijn befaamde ‘roze yoghurt’, een bananenshake, een slurpontbijt en uiteraard ook een yoghurtvariatie met mango.