Het was zaterdag 18 januari 2014 14.00 uur, toen ik het E-book ‘Goede Voeding‘ van Juglen Zwaan las. Om 14.45 uur besloot ik het roer om te gooien. Ik was geschrokken van de gevolgen van het ‘voedsel’ dat ik at en dat mijn kinderen (na een lange periode van borstvoeding en zelfgemaakte hapjes) gaf. Ik was bewust geworden van het belang van échte voeding en overtuigd dat ik dit vanaf NU anders wilde doen. Gelukkig deelde manlief de schok, de bewustwording en de overtuiging. Dat moment, zaterdagmiddag 18 januari om 14.45 uur is onze healthy levensstijl begonnen. Het is in alle opzichten heerlijk! Ik kan het je aanraden :).

Ontdekkingstocht

Ik ontdeed mijn keukenkastje van pakjes bewerkte producten en gooide alles wat suiker bevat, weg. Ik ontdekte ingrediënten waar ik het bestaan niet van kende. Quinoa? Nooit van gehoord. Nu ligt het wekelijks op mijn bord. Kokosolie? Dat vond ik dus niet bij de olijfolie en zonnebloemolie, toen ik het in de supermarkt zocht. En zo ontstond mijn eerste bezoekje aan de natuurwinkel. Ik kocht ook speltmeel, boekweitmeel, rauwe cocao, hennepzaad… enthousiast als ik was vulde ik mijn winkelwagen. Om vervolgens bij de kassa gigantisch te schrikken van de prijs. Maar hé, mijn gezondheid is erg waardevol voor me. En nu ik geleidelijk mijn voorraadkast aanvul, vallen de hoge bedragen erg mee. Helemaal doordat ik nu geen ijs, snoep, koek, vleeswaren, brood enzovoorts meer koop.

Suiker

Want al deze producten bevatten suiker. Ja, ook brood en vleeswaren. Je vindt het witte gif onder namen als dextrose, sucrose, suiker (uiteraard), maltodextrine en glucose. Dit synoniemenlijstje is nog véél langer. Goed, ik heb suikers dus uit mijn voedingspatroon geschrapt. Reden: ik wil een stabiele bloedsuikerspiegel. Geen pieken en dalen, geen after dinnerdips, geen zoete ‘vreetbui’ om weer uit die dip te komen. Ik wil me de hele dag lekker fit voelen en de kans op obesitas, hart- en vaatziekten-, staar, suikerziekte, galstenen, spataderen, huidproblemen, de ziekte van Crohn, suikerverslaving en zelfs mogelijk kanker verkleinen. Ook dit lijstje is nog veel langer. Suiker heeft ook invloed op de conditie van je huid, je darmflora en je geestelijke gestel.  Jesse van der Velde heeft een goed blog over de gevaren van suiker. Niet schrikken hoe lang je moet scrollen als je bij ‘het lijstje’ bent.

Koemelk

Naast suiker neem ik ook geen koemelk meer. Koemelk bevat hormonen die bestemd zijn voor jonge kalfjes. Een koe heeft vier magen, is een stuk zwaarder dan wij mensen en eet gras. Kortom, koemelk helpt het kalfje om een echte koe te worden. Groot en sterk. Wij hebben geen vier magen en eten geen gras. Wij hebben heel andere behoeften. In plaats van koemelk gebruik ik amandelmelk en rijstemelk. De yoghurt die ik eet is gemaakt van geitenmelk. Inderdaad wel dierlijke melk, maar veel beter verteerbaar. Kies je ervoor om koemelk te schrappen uit je voedingspatroon, dan hoef je niet bang te zijn dat je onvoldoende calcium binnenkrijgt. Als je voldoende groenten en fruit eet, zit je goed. Hoogstwaarschijnlijk nog beter dan toen je nog wel melk dronk. Want door een voor ons lichaam onjuiste verhouding aan calcium : fosfor in koemelk, onttrekt ons lichaam juist calcium uit onze botten om de verhouding calcium : fosfor in balans te brengen. En dat was net niet de bedoeling, toch?

 

Gluten

Sinds 18 januari heb ik geen opgeblazen buik meer gehad. Heerlijk! Dit komt vooral doordat ik geen brood meer eet. Brood bevat namelijk niet alleen suikers (de veroorzaker van je after-lunch-dip) ook gluten. Veel mensen kunnen deze graaneiwitten lastig verteren. Dit heet een glutenintolerantie. Kennelijk had ik die ook. Want sinds ik gluten zoveel als mogelijk uit mijn voedingspatroon heb geschrapt, is het opgeblazen gevoel weg! Wat ik wel neem? Als ontbijt havermout of geitenyoghurt met fruit en superfoods. Als lunch veelal een salade of rijstwafels. En als ik toch zin heb ik brood, dan kies ik voor speltbrood. Speltbrood bevat overigens wel gluten, toch is het een veel betere keuze dan tarwebrood. Want het hoge aantal voedingsvezels in speltbrood zorgen voor een verzadigd gevoel en de langzame koolhydraten  houden mijn bloedsuikerspiegel stabiel. ‘s Avonds kies ik naast heel veel groenten, voor quinoa, bruine rijst, zoete aardappels of speltpasta. En als ik zin heb om iets te bakken (wat overigens enorm wordt toegejuicht door mijn kleine schatten), dan kies ik voor speltmeel, boekweitmeel en soms ook amandelmeel. Het favoriete ontbijt op dit moment is kleine speltpannenkoekjes met warme appeltjes.

Tips

Ik vind het heerlijk om mijn kleine schatten te verwennen met lekkers dat toch heel healthy is. Het meeste vinden mijn kindjes gelukkig erg lekker. Natuurlijk gebeurt het ook dat ze het soms niet of minder lekker vinden. Dan blijf ik het toch maken. Het kan namelijk even duren voordat je iets ‘lust’ (aan de smaak bent gewend). Ik experimenteer er daarom ook op los.  Online, zoals op de site van Rens Kroes, vind ik veel inspiratie. Maar ook in kookboeken. Het boek ‘Gezond bakken‘ van Amber Albarda is mijn nieuwe bijbel en ook 100% Suikervrij is favoriet.

Maatschappelijk breder dragen

Wat een struikelblok is en blijft, zijn openbare gelegenheden, feestjes en vriendjes en vriendinnetjes die komen spelen. Vaak ‘lusten’ de kindjes niet, wat wij zo lekker vinden. Voor mijn kinderen is dat raar. Ik leg dat dan uit. Maar ergens vind ik het zo jammer dat er zo weinig bewustwording en overtuiging is. Het is toch eigenlijk van de zotte dat scholen waterijsjes, zakjes snoep, ontbijtkoek, spekjes en zo kan ik nog wel even doorgaan… uitdelen tijdens schoolreisje/de verjaardag van de juf etc. etc.  Ik wil mijn overtuiging aan niemand opleggen, absoluut niet. Ik vraag me alleen af wat kindgerelateerde instellingen wéten over voeding. En als ze weten, wat ik nu weet of ze dan evengoed  snoepjes, ontbijtkoek, maar ook (op kinderdagverblijven bijvoorbeeld) cracottes, tarwebroden, halfvolle melk  en soepstengels  aan blijven bieden. Daarom houd ik dit blog bij. In de hoop een klein beetje bewustwording te creëren bij moeders en dat jij die deelt met jouw omgeving, waardoor het échte eten, het pure voeden steeds breder gedragen wordt. Dan weet ik zeker dat als jouw kleine schat een keer bij ons komt spelen of eten, hij net zo gaat genieten van mijn baksels en sapjes als mijn kleine schatten!