Richard de Leth vertelde tijdens zijn Toer over de 3-dagen regel. Een mega fijne regel die perfect werkt voor het ontbijt en helemaal past bij de filosifie van Voor Mama’s. Want het is praktisch, gezond en afwisselend. Hoorde ik daar praktisch? Juist. Nieuwsgierig naar deze mega fijne regel die je helpt om variatie in je ontbijtpatroon aan te brengen? Ben je eenzijdig ontbijten ook zo beu? Wil je elke ochtend genieten van een bordje gezond? Lees meer over deze ontbijttip. 

3-Dagen regel

Nu hoor ik je denken: ‘Wat is de 3-dagen regel?’. Komt ie: de 3-dagen regel is eigenlijk heel eenvoudig. Stel 3 ontbijtjes samen en wissel die af. Dus op dag 1 onbijt je met ontbijt 1, op dag 2 eet je ontbijt 2 en op dag 3 smul je van ontbijt 3. Is het dag 4? Dan begin je weer opnieuw met ontbijt 1. Zo simpel is het. En, dat vind ik heel fijn, heel praktisch. Het enige wat je hoeft te doen is 3 ontbijtjes samen te stellen, te zorgen dat je de ingrediënten in huis hebt en de ontbijtjes te maken.

Onbijttip: wissel 3 ontbijtjes af

De ultieme ontbijttip is eigenlijk heel eenvoudig: stel 3 gezonde ontbijtjes samen en wissel die met elkaar af. Welke ontbijtjes zet jij op het menu? Dit zijn mijn tips voor gezonde en gevarieerde ontbijtrecepten:

Dag 1: Skyr of Franse kwark met havermout, banaan en bosbessen

Dag 2: Omelet met groente en toast

Dag 3: Mango chiazaad pudding of een groene smoothie

Meer-tijd-ontbijt

Op dag 4 ontbijt je weer met ontbijt 1. Ik kan mij voorstellen dat je in het weekend meer tijd hebt dan doordeweeks. Misschien vind je het leuk om 1 dag in het weekend van de 3-regel af te wijken en te kiezen voor een ‘meer-tijd-ontbijt’.  Dat zijn ontbijtjes die wat meer tijd kosten en je daardoor in de drukte van de ochtendspits niet zo snel maakt. Op een luie zondagochtend daarentegen… Favoriet ‘meer-tijd-ontbijt’ hier is dit Paleoproof appelkruimel ontbijt.

Meer ontbijttips

Kun je wel wat inspiratie voor ontbijtrecepten gebruiken? Check dan ook vooral 10x gezond ontbijten met yoghurt en deze chocoladepudding met chiazaad.

Belangrijke tip

Stel voor de 3-dagen regel gevarieerde ontbijtjes samen. Dus als je op dag 1 yoghurt ontbijt, eet dat de andere 2 dagen niet. Op die manier zorg je voor een gevarieerd ontbijtpatroon en is de kans groot dat je niet eenzijdig ontbijt.

3-dagen regel toepassen

Het leuke van de 3-dagen regel is dat het niet uitmaakt waar je bent. Vier je deze zomer vakantie op de camping, verblijf je in een hotel of houd je en staycation? De 3-dagen regel kun je het hele jaar toepassen. En natuurlijk kun je elk seizoen 3 nieuwe ontbijtjes samen stellen. Zo eet je met de seizoenen mee. Goed voor je lijf én je portemonnee.