Een opgeblazen buik of opgeblazen gevoel? Door al die verleidingen zoals een handje (of meer) pepernoten, gevuld speculaas, chocoladeletters, champagne en oliebollen, is de kans deze maand toch iets op een opgezette buik en darmklachten. Daarom tips om een opgezette buik te voorkomen zodat je die feestjurk met gemak en zonder bollende buik aan het einde van deze maand aantrekt.

Opgezwollen buik

Een opgezette buik is erg ongemakkelijk. Je voelt je opgeblazen, niet lekker in je vel. Je jurk, broek of rok zit niet lekker, je shirtje trekt en je omgeving vraagt zich misschien zelfs wel af of je zwanger bent. Behoorlijk ongemakkelijk dus: zo’n opgezwollen buik.

Darmklachten

Je zou heel graag naar het toilet willen, maar aandrang heb je niet. Darmklachten zoals verstopping, een opgeblazen gevoel of een opgezette buik na het eten: het zijn klachten die in veel gevallen het gevolg zijn van onnatuurlijke voeding. Gelukkig kun je er iets aan doen!

Gezond eten in december

Met de 15 oorzaken van een opgezette buik plus 20 tips om een moeilijke stoelgang en een opgeblazen gevoel te voorkomen, kies je deze maand bewuster. Niet alleen voor verleidingen maar ook wat wel (en niet) je op het kerstmenu zet. Nieuwsgierig? Hieronder alle oorzaken en de tips.

Oorzaken opgezette buik

Een opgeblazen buik, bijvoorbeeld na het eten, wat zijn de oorzaken? Dit zijn 15 mogelijke oorzaken van een opgezette buik:

  1. Je hebt te snel gegeten
  2. Je hebt te veel gegeten
  3. Je beweegt onvoldoende
  4. Bonen en peulvruchten
  5. Groenten zoals broccoli en koolsoorten
  6. Frisdrank
  7. Zuivelproducten met lactose
  8. Je krijgt teveel lucht binnen
  9. Kunstmatige suikers
  10. Transvetten
  11. Voedselintolerantie, bijvoorbeeld voor gluten
  12. Dyspepsie: een verstoring van het spijsverteringssysteem
  13. Candidagist: gist in je spijsverteringsstelsel dat een negatief effect heeft op je spijsvertering. Slechte voeding is de oorzaak van een te veel aan candidagist
  14. Constipatie: harde droge ontlasting
  15. Prikkelbare darm syndroom (PDS)

20 Tips bij moeilijke stoelgang en opgeblazen gevoel

Wat helpt bij een opgeblazen gevoel? Een opgezette buik voorkomen doe je zo:

  1. First thing in the morning: glas lauw water op je nuchtere maag
  2. Second: eet een kiwi
  3. Sport/beweeg voor je ontbijt. Maak bijvoorbeeld eerst een ochtendwandeling nadat je de kinderen naar school hebt gebracht en ontbijt daarna
  4. Drink een half uur voor je maaltijd niets en tijdens de maaltijd maximaal 1 glas vocht
  5. Kauw zeker 20 keer op elke hap
  6. Venkel! Verwerk het in een gerecht of drink venkelthee
  7. Vermijd koolzuurhoudende dranken
  8. Beweeg! Wandel, zwem, ren, ga naar de sportschool, kies voor een teamsport, stap op de fiets, pak de trap en ga buitenspelen met je kinderen
  9. Houd geen lucht binnen. Voel je een windje of boertje opkomen? Zoek je privacy en laat het (zoals Elsa zingt) los, laat het gaan
  10. Verruil je koffie voor een muntthee, kamillethee, venkelthee, gemberthee en een groene smoothie
  11. Eet knoflook. Doe verse knoflook door je eten of maak er soep van. Knoflook stimuleert de spijsvertering
  12. Vermijd glutenrijke producten, zoals gerst en tarwe als je last hebt van een glutenintolerantie
  13. Eet zoveel mogelijk onbewerkte producten
  14. Laat suikers en zoetstoffen staan. Check de etiketten van je voedingsmiddelen op toevoegde suikers
  15. Eet veel biologische groenten (maar dan even geen bonen, peulvruchten, koolsoorten en broccoli)
  16. Eet vezels! Je vindt ze in groenten maar sla ook zeker de psylliumvezels niet over. Neem bijvoorbeeld een halfuur voor elke maaltijd Colon Clean. Het helpt. Echt.
  17. Relax! Stress heeft veel nadelige effecten. Ook op je spijsvertering. Ontspan, relax, doe aan yoga en haal je focus weg bij die dingen die stress veroorzaken. Kies voor energiegevers
  18. Drink 1,5 tot 2 liter water per dag
  19. Maak na het eten een (korte) wandeling
  20. Eet geen fruit als toetje of in combinatie met eiwitten. Fruit verteerd gemakkelijk, dat verandert als je fruit combineert met eiwit en zetmeelrijke producten. Niet doen dus.

80/20 Regel

Aan het einde van de maand zonder zorgen je feestjurk aantrekken? Beweeg, kies bewust, kies voornamelijk voor onbewerkt en gezond maar vergeet ook vooral die 80/20 regel niet. Want als jij voor 80% gezond eet, kun je de andere 20% genieten van alle december-heerlijkheden en draag je deze feestdagen zonder bol buikje die fantastische jurk!