Stond ik 3 jaar geleden uren in de keuken om de meest uiteenlopende gezonde baksels en andere lekkernijen te maken, nu vraag ik me regelmatig af waar ik de tijd vandaan moet halen. Gevolg: ik ben op zoek gegaan naar oplossingen voor snelle en gezonde lunches en tussendoortjes voor de kinderen. Ik heb ze gevonden. En omdat jij hoogstwaarschijnlijk ook een drukbezette moeder bent, die heel bewust kiest voor gezond eten maar ook heel graag even een kwartiertje met een tijdschrift op de bank wil kruipen onder het genot van een kopje muntthee, deel ik graag mijn tips met je.

Snel en gemakkelijk eten

Chocoladepasta? Ik maakte het zelf. Net als mayonaise, chocolade-notenballetjes, healthy Lions, speltbrood en zo kan ik nog wel even doorgaan. Nog steeds vind ik zelf gezond eten maken heerlijk om te doen. En zelf mayonaise maken is echt zo gepiept. Koken is voor mij ontspanning. Volledige focus op datgene wat ik aan het maken ben. Verder niets aan mijn hoofd. Maar als de vrije tijd schaars is en ik moet kiezen tussen gezonde tussendoortjes maken of een spelletje met de kinderen doen, kies ik graag voor het laatste. Er gaat niets boven quality time. Helemaal nu ik weet dat ik redelijk snel en eenvoudig gezonde lunches en tussendoortjes voor school en werk kan maken.

Snelle gezonde recepten

Snel en gezond eten, hoeft toch niet veel tijd te kosten? Nee. Want in mijn zoektocht naar snelle en gezonde lunches en tussendoortjes, heb ik de snelste en lekkerste kidsproof hapjes en maaltijden ontdekt. Daarom een overzicht van gezonde en snelle tussendoortjes en lunches.

10 x snelle gezonde tussendoortjes

Omdat ik aan het vasten (of beter gezegd: resetten) ben, sla ik steeds vaker tussendoortjes over. Na het ontbijt red ik het namelijk met gemak tot de lunch. Zo rond 16.00 uur krijg ik trek. Door de reistijd en files duurt het vaak even voordat we ‘s avonds eten. Vaak neem ik voordat ik naar huis rijd, twee grote glazen water om de ergste trek te stillen. Maar die trek met water stillen lukt niet altijd. En ook je kinderen kun je rond 10.00 uur geen leeg trommeltje presenteren. Daarom 10 x snelle en gezonde tussendoortjes waar je bijna geen moeite voor hoeft te doen:

  1. Snoepwortels, stukjes paprika en/of stukjes komkommer
  2. Snelle carrotcake. 10 minuten bereidingstijd en na het bakken vries je de plakjes in
  3. Snoeptomaten
  4. Kleine rijstwafeltjes (je hebt ze met pure chocolade, appel-kaneel smaak maar ook appel-aardbeismaak)
  5. Banaan
  6. Klein trosje druiven
  7. Handje ongezouten en ongebrande noten
  8. Gedroogd fruit, zoals een dadel, rozijnen of een vijg
  9. Rijstwafel met pindakaas
  10. Gezonde muffins. Binnen 5 minuten in de oven. Ook deze kun je invriezen. Zo heb je altijd iets op voorraad

10 x Gezonde lunch meenemen

Als je een gezonde lunch wil meenemen, naar school of naar het werk, ontkom je er niet aan om ‘s avonds de keuken in te duiken of je wekker iets eerder te zetten. Maar die wekker heel veel eerder zetten, is echt niet nodig. Lees de 10 tips voor een snelle en gezonde lunch:

  1. Speltdesembroodjes met pindakaas
  2. Een roggebroodje met bijvoorbeeld geitenkaas en honing
  3. Leftover-lunch: ‘s avond pasta-, rijst-, couscous- of quinoa-salade op het menu? Maak extra zodat je er ook de lunchtrommels mee kunt vullen. Tip: deze quinoa-salade
  4. Rijstwafels, lekker met kipfilet en pesto, geitenkaas en honing, pindakaas of een plakje kaas en komkommer
  5. Heb je een magnetron op je werk? Maak in het weekend een grote pan soep, smul er in het weekend tijdens de lunch of het avondeten van en bewaar ook zeker een aantal porties voor de doordeweekse lunch. Ideaal om mee te nemen. Deze tomatensoep is een absoluut succes bij 99% van de kinderen (en zit vol verstopte groenten). Ideaal voor in het weekend dus en jij hebt doordeweeks een heerlijke healthy lunch
  6. Salade met gegrilde groenten, stukjes of plakjes kipfilet, wat noten en een scheutje olijfolie
  7. Salade met een kaas naar smaak (geitenkaas, feta, grana padaono), kort gekookte sperzieboontjes, een paar gehalveerde druiven, stukjes komkommer, gehalveerde cherrytomaten, een klein handje noten en een scheutje olijfolie
  8. Salade met gekookt ei en avocado
  9. Omelet
  10. Speltdesembroodje met gebakken ei

Tip: Kies je voor een broodje, rijstwafel of roggebroodje? Stop dan ook wat rauwkost of andere groente in de trommel. Hoe meer groenten je aanbiedt, des te beter. Reminder: jij bepaalt wat je kind eet en je kind bepaalt hoeveel.

Healthy & happy

Gezond eten geeft een flinke energieboost én het bevordert de gezondheid. Van jou en van je kleine kanjers. Om die reden, deze tip: kies zoveel mogelijk voor gezond en onbewerkt. Ook al is de verleiding soms nog zo groot om dagelijks een pakje bewerkte schoolkoeken mee te geven. Met de bovenstaande tips prep je binnen no-time een gezond alternatief in de schooltrommels. Gezond eten hoeft namelijk niet zo moeilijk en tijdrovend te zijn. En daar word niet alleen jij blij van, ook je kleine kanjers. Want gezonde kinderen zijn blije kinderen. En dat geldt ook voor mama. Wees lief voor jezelf. Je kind hoeft niet de meest bijzondere inhoud in de broodtrommel te hebben. Je hoeft niet uren in de keuken te staan om allerlei gezonde en suikervrije baksels te maken. Een wortel, banaan en appel zijn goed. Kortom, houd het gezond maar simpel. Zo houd je tijd over. Bijvoorbeeld voor dat spelletje met de kinderen of dat fijne moment met het kopje muntthee en dat tijdschrift op de bank.