tussendoortje kinderen sporten‘Heeft een kind echt een tussendoortje nodig bij tijdens het sporten?’, vorig seizoen vroeg ik het mij regelmatig af. De dansles van Sofie heeft namelijk een pauzemoment om iets te drinken én… te eten. Een flinke slok water, prima. Maar eten… dat begrijp ik eigenlijk niet. Maar hé, groepsdruk. Je wilt ook niet dat je kind de enige is met alleen drinken (en dan is het ook nog eens een flesje water in plaats van de aantrekkelijke maar mierzoete pakjes die sommige andere kindjes meekrijgen). Dus gaf ik vorig jaar tussendoortjes mee. En die waren niet altijd even gezond, (want: groepsdruk). Nu alle scholen in Nederland weer zijn begonnen en dus ook de sportclubjes van de kinderen weer beginnen, dit keer een blog over de vraag ‘welk tussendoortje geef jij je kind mee?’

Groepsdruk

Vooropgesteld ben ik van mening dat de vraag óf je een tussendoortje meegeeft afhankelijk is van de sportclub zelf. Bij de dansschool van Sofie is het de normaalste zaak van de wereld (daar is de groepsdruk weer), in de rust van de voetbal wordt alleen de dorst gelest (oké na de wedstrijd ‘verwennen’ veel ouders hun kids met zakjes snoep) en toen ik Sofie en Sepp aanmeldde voor Crossfit Kids las ik in de brief aan de ouders het verzoek om de kinderen geen limonade of snoep mee te geven. Een bidon gevuld met water is voldoende. En als je dan toch iets te eten mee wilt geven, denk dan aan fruit of rauwkost. Hulde! Daar word ik blij van. En de buikjes van de kinderen ook.

20 x Gezonde tussendoortjes voor kinderen

Een nieuw sportseizoen, nieuwe voornemens. Is jouw kind lid van een (sport)clubje waar tussendoortjes de normaalste zaak van de wereld zijn, maar geef je het liefst tussendoortjes zonder geraffineerde suikers mee? Hieronder vind je 20 tips voor gezonde tussendoortjes. Lekker voor een pauzemoment tijdens het sporten of na het sporten. Maar hé deze tussendoortjes doen het ook prima op school. En ja, je stopt ze ook gemakkelijk in je eigen tas. Ideaal dus. Dit zijn 20 gezonde tussendoortjes voor kinderen (en hun moeders):

  1. Banaan: geeft snel energie
  2. Portie druiven
  3. Portie aardbeien
  4. Stukjes appel
  5. Mandarijn
  6. Snoeptomaatjes
  7. Stukjes meloen
  8. Reepjes gele paprika (gele paprika heeft niet zo’n scherpe smaak)
  9. Een vrolijke fruit- of groente prikker. Druif en aardbei of tomaat en komkommer bijvoorbeeld. Combineer, varieer en leef je uit!
  10. Smoothie! Je hebt maar 3 ingrediënten nodig en je scoort er absoluut punten mee. Hapje en drankje in 1 :)
  11. Gezonde muffin
  12. Rijstwafel pindakaas
  13. Rijstwafel appelstroop
  14. Een plakje worteltjescake
  15. Bakje met wat nootjes, rozijnen en abrikozen
  16. Gedroogde dadels en vijgen
  17. Een paar kleine rijstwafeltjes met appel/kaneel smaak
  18. Gekookt ei
  19. Wortelkoekjes
  20. Plakje roggebrood met dun laagje geitenkaas en honing. Appelstroop over de geitenkaas is ook lekker!

Verras je kind met de presentatie

Wil je de suikeroorlog winnen, leef je dan uit op de presentatie. Wat betreft de groepsdruk sta je namelijk 1-0 achter met je gezonde tussendoortjes tegenover de zakjes snoep en bewerkte koeken die teamgenootjes misschien meekrijgen. Iets wat voor je kind lastig kan zijn. Leef je daarom uit op de presentatie. Teken een vrolijk gezichtje op de banaan, schrijf er iets liefs op of doe er een strik om. Werk met vrolijke prikkers, leuke bakjes en vormpjes. Zeg nou zelf: een prikker met stukjes meloen die je hebt uitgestoken uit een vlinder/bloem/auto/ster/hartjesvorm ziet er veel aantrekkelijker uit dan een gewoon wat stukjes meloen?

Succes!