Detoxen is loslaten. Na een lange periode niet helemaal leven volgens de 80/20 regel (lees: pepernoten, december-lekkers en nieuwsjaarborrels), voelt het goed om die periode nu los te laten. In februari ben ik aan het vasten.

Terug naar de basis

Een maand lang geen alcohol, koffie, suiker, koemelk en gluten. Dat is mijn streven. Reden: gewoontes doorbreken. Die wijntjes einde middag in het weekend, zijn zo’n gewoonte geworden. Net als die chips, toch dat stukje taart op een verjaardag en zo kan ik nog wel even doorgaan. Deze maand wil ik terug naar de basis. Terug naar waar ik 3 jaar geleden begon.

Vasten is gezond

Vasten is gezond. Katholieken kennen een periode van 40 dagen vasten. De 40 tussen Carnaval en Pasen. Moslims houden zich aan de Ramadan en zo zijn er meer geloven waarin een periode van vasten en bezinning voorkomt. Ook buiten het geloof komt vasten regelmatig voor Intermittent Fasting bijvoorbeeld. Dit is periodiek vasten. Wat betekent dat je een bepaalde periode niet eet door 1 van de 3 maaltijden over te slaan. Vaak is dat het ontbijt. Wil je meer weten over Intermittent Fasting? Bekijk dan zeker dit filmpje.

Resetten

Bijna 3 jaar geleden veranderde ik van baan. Die heel toffe nieuwe baan, betekende ook meer uren werken en extra reistijd (die files…). En dat heeft een flink portie gemakzucht op mijn gezonde bordje gegooid. Ik ging op zoek naar een nieuwe balans. Een balans tussen gezond eten en de bereidingstijd ervan. Want die tijd, had ik nu minder. Die balans vond ik. Totdat de vorig jaar pepernoten de winkels bestormden. Ik was grenzeloos. Het hek was van de dam en die grenzeloze trend zette zich voort. Na 5 maanden ben ik dat behoorlijk zat. De 80/20 had zich omgedraaid en ik voelde me minder energiek dan voorheen. De hoogste tijd om op de resetknop te drukken.

Mindset

De eerste 7 dagen van februari zijn nu om. De eerste 7 dagen van mijn vastenperiode. De dagen van het afbouwen van mijn gewoontes. Op die resetknop drukken is vooral een kwestie van mindset, merk ik. Een sterk beeld hebben bij waarom ik dit doe, helpt. Het kan die bikini zijn, waarvan de dag dat ik hem voor het eerst aandoe steeds dichterbij komt. Maar ook mijn energieniveau en mijn overtuiging voor mijn algehele gezondheid. Dat ik mijn motivatie helder heb, helpt mij op zwakke momenten.

Alcohol

Gewoontes doorbreken is de key. Want juist die gewoontes laten je doen hunkeren naar dat glas wijn, die kop koffie en die zak chips. Ik merkte dat vorige week vrijdag zo rond een uurtje of half zes. Het tijdstip waarop we normaliter proosten op het weekend met een glas wijn. Het was raar. Onwennig liep ik het rond. Niet wetende wat ik met het moment aanmoest. Teruggrijpen naar mijn motivatie en overtuigingen hielp mij.

Koffie

Een week heb ik geen koffie gedronken. Moeilijk? Nee. Absoluut niet. Als ik het ruik, vind ik het heerlijk. Ik waardeer de geur van koffie, maar drink vol genot een glas thee. De koffie mis ik niet.

Suiker

Suikervrij, een hele week. Dat is niet gelukt. In het weekend was er taart. En omdat ik al zo sterk was geweest tegenover de wijn, vond ik dat ik die dag mocht genieten van de zoete lekkernijen.

Gluten

Misschien nog wel de moeilijkste om te verbannen. Ik merk dat het een gewoonte is geworden om te denken in ‘prutje met rijst’, ‘pasta met saus’ en ‘geroerbakte spruitjes met aardappelen’. Hoewel het wat meer tijd kost om glutenvrije menu’s te bedenken, ben ik blij dat ik het doe.  De voordelen merkte ik al snel. Het opgeblazen gevoel in mijn buik neemt af.

Koemelk

Griekse yoghurt of geitenyoghurt met geroosterde havermout, noten, lijnzaad en fruit staat hier doordeweeks regelmatig op de ontbijttafel. Net als mijn roze yoghurt (een super fijn recept voor die ochtenden waarop je niet zoveel tijd hebt). Dit laatste recept komt deze maand vanwege de havermout (gluten) niet op het menu. Met geitenyoghurt als basis kan ik genoeg variaties bedenken. Toch heb ik nog geen zuivel gegeten als ontbijt. Het zijn de eieren die mij ‘s morgens kickstarten. Op die paar plakjes kaas na, gaat het mij prima af om zuivel te laten staan.

Bewerkte producten

Omdat we The Voice of Holland op vrijdagavond zo laat vinden, kijken we het op zaterdag met z’n vieren. De salontafel staat dan vol met hapjes en drankjes. Een heerlijk moment in het weekend. Letterlijk. Chips, kaasjes, toastjes, het kan niet op. Afgelopen zaterdag was het de grote uitdaging om daar gezonde hapjes aan toe te voegen. Het schaaltje met ongebrande en ongezouten nootjes gemengd met wat rozijnen, was mijn vriend :). Bewerkte producten wil ik mijden. Toch moet ik toegeven dat ik afgelopen weekend wel wat chipjes heb gegeten.

Score week 1

Heb ik mij de eerste week, de week van het afbouwen, aan mijn regime gehouden? Dit is de score van de eerste week:

  • Alcohol: geen druppel
  • Koffie: geen druppel
  • Suiker: een taartje
  • Zuivel: een paar plakjes kaas
  • Bewerkte producten: wat chips
  • Gluten: op de chips en taart na niks

Conclusie week 1

Hoewel ik niet helemaal clean ben geweest, ben ik tevreden over de eerste week. Ik merk ook al zeker de voordelen. Ik slaap dieper, raak uitgeruster, ga gemakkelijker naar het toilet en heb veel minder last van een opgeblazen buik. Kortom, ik ben gemotiveerd voor week 2. Kom maar op! :)