VoedingssuplementenVitamines en supplementen, welke heb je nodig? Voor je zwangerschap slik je foliumzuur en voordat je kleine kanjer wordt geboren, haal je vitamine D en K en in huis. Maar daarna? Geef jij daarna ook extra vitamines en supplementen? En welke dan? Ik deel mijn favorites met je. 

Vitamines

Vooraf een lesje: je hebt natuurlijke en synthetische vitamines. De natuurlijke vitamines worden onttrokken uit planten. Natuurlijke vitamines worden door de natuur gemaakt. Dat is anders bij synthetische vitamines. Die worden in een laboratorium gemaakt. Niet veel natuurlijk aan dus. Wat doet dat voor de werking? Natuurlijke vitamines zijn veel krachtiger en worden beter opgenomen door je lichaam dan synthetische vitamines. Om die reden is een gevarieerd en gezond voedingspatroon enorm belangrijk. Dat is je basis. Kies bij voorkeur voor biologisch. Zo krijg je de meeste vitamines binnen.

Supplementen kopen

Bij de aanschaf van supplementen let ik altijd op een aantal dingen:

  • Zit er suiker in (niet normaal aan hoeveel supplementen er suikers worden toegevoegd)
  • Herkomst (vanuit milieuoogpunt, liever supplementen uit Nederland dan uit de VS)
  • Conserveringsmiddelen
  • Gist
  • Gluten
  • Lactose
  • Natuurlijk of niet?

Multivitamine

Als dagelijkse aanvulling slikken we alle vier een multivitamine. Persoonijk ben ik fan van New Care. Een Nederlands merk die in een zeer beperkte mate zoetstoffen toevoegt aan multivitamine voor kinderen. Goed om te weten, de multi voor kids is vrij van gluten, gist, lactose, kleurstoffen en conserveringsmiddelen. De multivitamine voor volwassen is daarnaast ook vrij van smaakstoffen en suiker.

Supplementen voor sporters

Voor sporters kan het goed zijn om extra supplementen te slikken. Omdat ik zo’n 3 keer per week intensief sport, neem ik naast de multivitamine ook:

  • Magnesium
  • Visolie
  • Eiwitten

Magnesium

Magnesium bevordert de eiwitopname. En dat vinden je spieren fijn. Magnesium maakt je dus sterker. Het bevordert de ontspanning en het herstel van je spieren. Geen zin in kramp en spierpijn? Magnesium helpt. Goed om te weten, bij stress gebruik je veel magnesium uit je lichaam. Magnesium slikken is daarom ook belangrijk om het magnesiumniveau in je lichaam op peil te houden. Zo kun je onder andere prikkelbaarheid, vermoeidheid, nervositeit tegengaan.

Visolie

Waarom is visolie een belangrijk supplement? Visolie heeft veel voordelen: het verbetert je focus tijdens de training, is belangrijk voor je hart- en bloedvaten én voor je hersenen, werkt ontstekingsremmend, het vermindert je vetopslag, verhoogt je vetverbranding én het verhoogt de serotonine (je gelukshormoon). Kortom, met visolie verklein je de kans op ontstekingen in spieren en gewrichten én het maakt je slanker en blijer :).

Eiwitten

Spieren zijn er dol op: eiwitten. En de reden is logisch: eiwitten zijn de bouwstenen van je spieren. Na een pittige work-out je spieren belonen en bedanken? Neem een eiwitshake. Zo kunnen je spieren goed herstellen na de heftige inspanning. Er zijn vele soorten eiwitpoeder op de markt. Hoe natuurlijk hoe beter, is mijn motto. Om die reden gebruik de poeder van Orangefit. Gemaakt van erwten en gezoet met vanille en stevia.

Welke supplementen en merken gebruik jij? Ik namelijk heel benieuwd welke merken nog meer natuurlijk en suikervrij zijn. Share!