Suiker is een grote veroorzaker van welvaartsziekten als diabetes en hart- en vaatziekten. Maar ook van overgewicht, slechte doorbloeding, winderigheid, huidklachten, slechte stoelgang en zo kan ik nog wel even doorgaan. Ik lees dit in het e-book Goede Voeding van ‘ahealthylife’. Weet je, het heeft mijn ogen flink geopend.  Tijd voor actie! Vanaf nu ga ik bewust voeden in plaats van vullen.

In het e-book lees ik namelijk dat ons lichaam voldoende heeft aan de door het lichaam zelfaangemaakte suikers op basis van een volwaardige voeding. Kortom, ik heb helemaal geen suiker nodig! Dus geen chocolade, koek en snoep. Maar ook geen brood, rijst, pasta, patat, pizza en ontbijtkoek. Je leest het goed. Ook geen brood. Want: ‘Alles wat in het bloed verandert in glucose moet worden gezien als een suiker’, lees ik in het e-book.

Gluten

Nu laat ik me nooit overtuigen door één bron. Maar in het boekje ‘Een strakke buik in vier weken, voeding & training’ van Jesse van der Velde lees ik hetzelfde. Voor mij geen roofbouw, uitgeputte alvleesklier, diabetes en hart- en vaatziekten. Ik heb het zelf in de hand! Dus ik ben om. Suiker schrap ik zoveel als mogelijk uit mijn dieet. Net als gluten. Die kunnen namelijk verantwoordelijk zijn voor een vertraagde spijsvertering. Dus nu ik toch een ommezwaai maak, doe ik het goed.

Gif
Ik schrik trouwens ook behoorlijk als ik in het e-book ‘Goede voeding’ lees, dat alcohol in gif verandert als je meer dan twee glazen drinkt. Nu is mijn lever de afgelopen decembermaand absoluut mijn medewerker van de maand geweest, maar die gun ik vanaf nu ook meer rust.

Vandaag ben ik begonnen. Als ontbijt at ik volle yoghurt met lijnzaad (omega 3), stukjes appel en een klein beetje sap van een sinaasappel. Ik dronk een groene sap van spinazie, banaan, sinaasappel en water (uit ‘Een strakke buik in vier weken, voeding & training‘ van Jesse van der Velde). Als lunch at ik gemengde babysla met komkommer, gerookte zalm en roergebakken ei. Ik dronk een glas water en mok groene thee. En vanavond staat quinoa op het menu (een goede vervanger voor rijst en graan) met gestoomde vis en groenten. En natuurlijk neem ik vandaag een glas wijn. Maar maximaal twee ;).

Doe je mee?

Vanaf nu ga ik mezelf voeden in plaats van vullen. Ik wil meer energie en gezond zijn. Ik vind het een behoorlijke uitdaging om suikers zoveel als mogelijk te schrappen uit mijn dieet en het ‘nieuwe eten’ bij mijn kinderen te introduceren (die natuurlijk heus nog wel een snoepje mogen). Daarom ga ik de komende tijd bloggen over mijn ervaringen. Misschien word ook jij gemotiveerd om bewuster te eten en te drinken en haal jij tips uit mijn ervaringen. Doe je mee?