Stoptober, Movember en Docember. De 3 maanden van het laatste kwartaal hebben allemaal hun eigen thema. Stoppen met alcohol, ongezond leven of #nameit, in oktober. Je snor laten staan in november en in vooral blijven sporten in december. Een aantal jaar geleden deed ik mee aan DOcember en liep ik tussen de pepernoten en kerststollen door, vooral veel hard. Vandaag een nieuwe maand. NOvember. Ik doop hem om tot Yovember. Een maand lang de verbinding tussen mijn body en mind verbeteren. Hoe? Yoga! Hallo Yovember. Doe je mee?

Voornemens tijdens je zomervakantie

Tijdens je zomervakantie sprak je met jezelf af: na de vakantie ga ik het heel anders doen. Waarschijnlijk heb je jezelf hoe dan ook 1 van deze 5 dingen voorgenomen:

  1. Betere balans tussen werk en gezin
  2. Minder haasten
  3. Gezonder leven
  4. Vroeger naar bed
  5. Meer bewegen

En wat is de status? Je hebt 30 dagen nodig om van iets nieuws een gewoonte te maken. Laten we zeggen dat je 1 september startte met het toepassen van je voornemens. Het is nu ruim 60 dagen later. In theorie moeten je nieuwe gewoontes nu helemaal ingebakken zijn. Maar is dat ook zo? Bij mij niet. Het waren 60 heel drukke dagen.

Drukke periode

Want na mijn vakantie stortte ik mij als freelancer op nieuwe opdrachten, duurde de zomer eindeloos voort en werkte ik vol overgave aan mijn bedrijfswebsite (handjes in de lucht, hij is live!). Vroeger naar bed en meer bewegen? In m’n dromen. In werkelijkheid sprong ik om 6 uur uit bed omdat ik inspiratie had voor een blog en tikte ik tot ver na 23 uur omdat ik de teksten voor mijn website moest aanleveren. Meer bewegen? M’n vingers gingen al typend als een razende. En daar is alles mee gezegd.

Oosterse wijsheid

Het resultaat? Een fantastische website, waar ik apetrots op ben. Ondertussen zijn de kinderen heus niet verwaarloosd, elke vrije minuut besteedde ik aan mijn gezin. Mijn rondjes hardlopen, schoten er bij in. Net als mijn yogalessen en meditatiemomenten. Onlangs las ik een Oosterse wijsheid: de momenten waarop je geen tijd voor yoga/meditatie hebt, zijn de momenten waarop je yoga en meditatie het hardst nodig hebt. Spijker op zijn kop.

Verbinding

Dus ik heb een plan. De tijdelijke extra druk is weg. Want ik heb mijn doel en deadline met vlag en wimpel gehaald: voor 1 november staat mijn site live. Nieuwe maand, nieuwe doel. Deze maand is mijn doel om de verbinding tussen mijn lichaam en geest te versterken. Vaker uit mijn hoofd en in mijn lichaam dus.

Pilates

Dus daar stond ik vanmorgen, bij mijn eerste les pilates/yoga. Ik hing in touwen en strekte net iets minder strak mijn lange benen dan de lenige juf, maar hé het is een begin. Bofkont als ik was drukte ik behoorlijk de gemiddelde leeftijd. Zo leek ik tussen de vergrijzing ineens super lening :). De juf sloot de les af met een prachtige en inspirerende quote: je kunt beter de strijd met jezelf winnen dan met 100 vijanden. En zo is het. Want je grootste vijand, ben je zelf. Die innerlijke kriticus en die stem die het altijd beter weet.

Yoga

Zo heb ik een lange tijd tegen beter weten in te fantatiek gesport. Het stemmetje zei mij dat ik sneller, harder en zwaarder moest trainen. Mijn lijf vertelde mij iets anders. Ik kreeg blessures. In  mijn knie en een heel vervelende in mijn nek. Ik leerde wat sporten en bewegen voor mij is: goed voor mezelf zorgen. Voor de verbinding tussen mijn lichaam en geest. Lange tijd ging ik elke week trouw naar mijn yogales. Heerlijk was. Ik had ook de allerfijnste yogajuf die ik mij kon bedenken. Maar ze verhuisde. Dus ik stopte. En nu mis ik het. Daarom staat november voor mij in het teken van yoga. Ik ga op zoek naar een nieuwe plek waar ik yoga kan doen en kan werken aan de verbinding tussen mijn lichaam en mijn geest.

Meditatie

Naast het vinden van een fijne yogaschool, stel ik mezelf deze maand nog een doel: elke dag mediteren. Ik begin zaterdag, nadat ik de nieuwe app van Michael Pilarzyck heb gedownload.

Buiten bewegen

En als voorbereiding op DOcember ga ik deze maand ook weer lekker buiten bewegen. Eigenlijk start ik daar, waar ik voor de vakantie ben geeindigd. Hardlopen in de duinen met mijn vriendin, een wandeling door de natuur nadat ik de kinderen naar school heb gebracht. Dat.

Yovember

Deze maand zet ik mezelf centraal en werk ik aan de verbinding tussen mijn lichaam en geest om zo de goede balans te vinden. Hoe ik dat doe? Dit zijn mijn 3 pijlers:

  • Proeflessen yoga volgen bij verschillende yogascholen met als doel het vinden van een fijne yogaschool waar ik lid word
  • Dagelijks mediteren
  • 2 tot 3 keer per week wandelen en hardlopen

Doe je mee?

Beter voor jezelf zorgen, werken aan een goede balans tussen je hoofd en je lijf, je spieren soepel houden, buiten bewegen en helderheid in je hoofd brengen: dat is voor mij Yovember. Doe je mee?